Skattelättnader för aktiesparare tack!

Om man vill förbättra hushållens ekonomi så tycker jag att man ska göra sparande mer fördelaktigt. Sveriges skatt på kapitalvinster är bland de högsta i världen, cirka 30 %. den sffran är betydligt lägre i övriga EU- länder och OECD- länderna. Jag tycker vi ska följa deras väg och sänka denna skatt. Vissa kommer hävda att det kommer att göra rika rikare. Visst är det så men man ska också tänka på att ungefär 2.5 miljoner invånare i Sverige äger aktier och de kommer också få mer i plånboken. Trots en skatteminskning så tror jag inte att Sverige kommer att förlora på det eftersom de pengarna folk får över kommer att användas till konsumtion och återinvesteringar.
Jag tycker också att man ska slopa skatten på aktieutdelninger eftersom detta är redan beskattade vinstmedel från företagen, som blir beskattade igen.




Kommentarer
Postat av: Hundis

Trevligt med en ny blogg! känns lite som motsatsen till rikpaaktier, hehe.



Kapitalfärsäkring är väl ett bra val om man hatar skatt? Räcker inte det för dig, eller är du omedveten? Det finns ju både för och nackdelar med det, men dom som går plus brukar vara väldigt glada:)



Jag kör lite högre risk så jag väljer vanlig depå, jag måste räkna med att allt kan gå åt pipan;)



Mvh Hundis

2011-06-24 @ 18:06:20
Postat av: Aktievalpen

Tjenare Hundis!

Vad kul att du har tagit dig tid att kommentera min blogg. Det glädjer mig verkligen!

Jag hade faktiskt kapitalförsäkring innan. Men sedan bestämde jag mig för att jag bara skulle satsa långsiktigt i aktier. Som du säkert vet så måste man skatta ungefär 1 procent av det totala kapitalet varje år. Om man har en mera kortsiktig strategi så är detta det självklara valet. Men om man satsar långsiktigt och inte har för avsikt att sälja sina aktier på flera år så lönar det sig bättre att att skatta 30 procent den dagen man säljer sina aktier än att skatta 1 procent av totalt kapital årligen eftersom detta äter upp kapitalet på ett helt annat sätt. Som du säger så finns det alltså både för och nackdelar med det.



Vilka aktier äger du? diversifierar du eller kör du all in?



Mvh Aktievalpen

2011-06-24 @ 18:54:21
URL: http://aktievalpen.blogg.se/
Postat av: Hundis

Just nu all in i VRG, långsiktigt. Jag kommer gå vidare och sprida på risken först när den kostar vad den egentligen är värd.



Det är en bra traderaktie, volatil som satan, långa trenden pekar upp många småsparare som hoppas på uppspek. Men trades är inget för mig, jag läser hellre på och jobbar lite för att sedan låta pengarna jobba åt mig:)



Kör hårt och lycka till, nu ska jag jobba. Mitt tips är var inte feg, men var inte korkad heller.

2011-06-24 @ 20:55:14
Postat av: Aktievalpen

Riskfyllt, men du har mycket att vinna om de står inför en vändning. Har precis kollat på deras delårsrapport. De visade ju faktiskt vinst mellan september 2010 och februari 2011 samt en viss tillväxt. de hade också minskat antalet butiker till 127 från tidigare 143, vilket för mig låter som att de försöker expandera försiktigare och ta ett steg i taget.

Jag hoppas du lyckas med dina placeringar. fortsätt gärna att läsa mina inlägg och kom med synpunkter på mina placeringar

2011-06-25 @ 12:27:08
URL: http://aktievalpen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0