Greklandskrisen- vem ska stå för notan?

Jag tänkte bara att jag kunde slänga in en tanke om vad jag anser om greklandskrisen just därför det är ett sådant aktuellt ämne. Vissa känner kanske medlidande för den greksika befolkningen. Att de blivit bedragna av sina ledare och att de inte ska behöva ta smällen. Det må kanske i vissa avseenden vara så men vem ska annars stå för notan? Vi skattebetalare från de andra EU- medlemsländerna? Knappast om du frågar mig. Visst kan man förstå att det måste kännas surt för grekerna med sänkta löner och större åtstramningar men eftersom landet har levt över sina tillgångar och och haft små skatteintäkter och låga pensionsåldrar så pass länge så krävs det knappast någon politiker eller nationalekonom för att förstå att detta inte håller i längden. Det är först när det är dags att betala för kalaset som man reagerar.
Man kan tycka att det är lite konstigt att ingen har agerat innan krisen uppstod och sagt att detta håller inte. Men man klagar väl inte så länge man slipper betala antar jag. Att man dessutom har fuskat sig till ett EU- medlemskap är ju också en sådan sak man bara inte kan förstå hur det gick till. Seriöst, jag försöker verkligen tänka mig in det men man förstår inte. Att det är pinsamt att detta kunde uppstå är bara förnamnet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0