Diversifiera eller inte?

Att sprida riskerna genom att investera i flera olika bolag, i flera olika branscher, brukar vara ett råd man får när man ska spara i aktier. Men att minska risken kan ske på andra sätt än att sprida sina tillgångar på flera sorters innehav. Personligen tycker jag att det är bättre att satsa på kvalitetsbolag i första hand, hellre än att investera i många bolag som är mindre bra. Det är ju en riskminimering i sig, att man vet att det man investerar i har potential. Dessutom borde det på sikt vara svårare att slå index om ens innehav är för utspridda. Dock finns det duktiga förvaltare som klarar och har klarat detta. Det mest extrema fall måste väl ända vara Peter Lynch. Han förvaltade fonden magellan och hade tidvis innehav i tusen olika aktier. Om man får så pass bra avkastning under så lång tid när man investerar i så många aktier, då vet man att man investerar rätt i de flesta fall.
Hur som helst så tänker jag inte ge mig in på diversifiering. I det långa loppet kvittar det eftersom företagen förr eller senare ändå antar sitt rätta värde och jag har ju tänkt ha kvar mina aktier så länge som möljligt. Det enda som sker är ju att min portfölj blir mer volatil än om jag hade diversifierat.



Peter Lynch- diversifieraren

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0