Bolagsanalyser!

Jag har snabbkollat small/midcap- listorna och First North och vaskat fram några aktier som jag så snart som möjligt ska analysera lite närmre. Bolagen är följande;

Kabe

Dibs Payment Services

SJR in Scandinavia

Axis

Avanza

Som sagt så har jag bara skummat igenom dem lite snabbt. Det finns dock frågetecken kring samtliga och jag ska försöka bedöma dem för att se om åtminstone en av aktierna kan tänkas vara köpvärd.
Kabe är ju väldigt konjunkturkänslig eftersom folk inte gärna springer och köper husvagn när det börjar krisa i plånböckerna, Dibs har haft en fin tillväxt som tycks ha avstannat(jag ska ta reda på anledningen), SJR bedriver verksamhet inom rekrytering och konsultverksamhet, vilket jag alltid är extra försiktig med, Axis visar fortfarande tillväxt men jag undrar fortfarande om värderingen är rimlig trots att aktien har straffts rätt hårt på sistone. Slutligen har vi då Avanza och jag känner att jag ska avvakta här eftersom spararna håller hårdare i sina plånböcker nu när det är oroligt i världsekonomin.

Om ni tycker att några av dessa bolagen verkar tveksamma så framför gärna era åsikter. Det kan bespara mig misstag och många slantar. Jag vet inte hur lång tid mina analyser kommer att ta men jag hoppas att det inte dröjer allt för länge. Tills dess får ni ha det fint!



Man ska ha husvagn!

Kommentarer
Postat av: marwin

Axis är ett teknikbolag och de ska man akta sig för oerhört noga. Teknikbolagens konkurrensfördel är att de förändrar sig snabbt, men någon dag kan konkurrenterna komma i kapp och då blir det smärtsamt för bolaget och dess aktieägare. Se bara på Nokia. Hellre bolag med minimal förändring, tex Coca-Cola som sålt samma blask i 100 år. Kabe äger jag själv och deras husvagnar har varit sig ganska lika i tjugo år.

2011-06-26 @ 01:38:05
Postat av: Aktievalpen

Du har rätt när det gäller teknikbolag. Det är av just den anledningen jag överväger att avvakta med axis, plus att jag tycker att värderingen är för hög. Enda problemet jag ser med Kabe är att det är en konjunkturkänslig bransch. I övrigt verkar husvagnar vara rätt populärt just nu och efterfrågan ökar. vad tror du om DIBS förresten? Är det ett företag som är alldeles för beroende av nyckelpersonal eller vad tycker du?

2011-06-26 @ 02:24:16
URL: http://aktievalpen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0