Analys- DIBS Payment Services

Hej kära läsare!
Av de aktier jag tidigare hade listat som möjliga investeringar så blev det till slut endast DIBS Payment Services. Här är min analys av bolaget.

OBS! Jag är bara 19 år. Jag är oerfaren när det gälller företagsanalyser och aktieplacerinar. Om det är någon som väljer att investera efter att ha läst min analys så råder jag er att bedöma bolaget själva innan ni satsar. Det är era pengar det handlar om! Så vitt jag vet kan jag ha helt fel i min analys. Jag vill också påpeka att det här är ett bolag som Warren Buffet högst troligt inte skulle investera i. Jag har lite friare investeringskriterier än honom.

 

Dibs Payment Services har under de senaste åren haft en stark tillväxt och detsamma gäller för aktien. Delårsrapporten för det första kvartalet var dock en besvikelse. Försäljningstillväxten hamnade på 1 % jämfört med förra året samtidigt som vinsten sjönk och därmed straffades aktien hårt med en nedgång på cirka 30 %. Frågan är nu om aktien är värd att investera i.

 

Dibs Payment Services är ett företag som levererar betalningslösningar för e- handel där köpare och säljare kopplas samman  och har möjlighet att välja det betalningssätt som passar bäst. Företaget har  108 anställda och deras verksamhet bedrivs främst i norden.

 

Produkter

DIBS internet: För företag som vill erbjuda sina kunder sökra betalningar över internet

DIBS post och telefon: För de som hjälpa sina kunder med betalning över telefon, brev eller fax.

DIBS detaljhandel: DIBS ChipPay är en terminal som är kopplad direkt till kassasytemet för de som vill ha betalningslösningar i en fysik butik.

 

Jag ska börja med att beskriva bolagets finansiella ställning. I detta avseenden får man ändå säga att de är hyfsat starka (baseras på rapporten över första kvartalet 2011).

 

Rörelsemarginal:  17.8 %  (29.3)

Soloditet: 84 % (83)

Likviditet: 4.2 (3.8)

p/e- tal: 15.78

räntabilitet på eget kapital: 30 % (baserat på 2010 års rapport)

kassa (mars 2011): 61,9 MSEK

direktavkastning: ungefär 3.7 %(2 kronors utdelning per aktie)


Försäljningsutveckling;

2006: 62.3 MSEK

2007: 80.9 MSEK

2008: 104.2 MSEK

2009: 127.9 MSEK

2010: 144.8 MSEK

genomsnittlig tillväxt per år: 23.64%


Tillväxt i antalet kunder;

2006: 4371

2007: 7170

2008: 9154

2009: 11810

2010: 14299

Företagets ekonomiska ställning får man betrakta som god och det som har satt käppar i hjulet är alltså tillväxten. Följande faktorer är anledningen till att tillväxten har avstannat och därmed aktiens negativa utveckling;

 

  • Den starka kronan har haft en negativ effekt
  • Utvecklingen i Danmark blev svagare än väntat eftersom försäljningen av ChipPay terminaler har minskat
  • Utvecklingen har mognat i de mer lönsamma verksamhetsområdena medan man ser tillväxt i de områden som är mindre lönsamma
  • Tillväxten av transaktioner sker främst inom de kundsegment som ger lägre intäkter per transaktion. Därför miskas de genomsnittliga intäkterna trots att kunderna och transaktionerna ökar.
  • Anställning och inhyrning av personal har ökat, vilket ökar kostnaderna och pressar marginalerna.

 

Det som talar för att problemen kommer att lösas;

 

  • Man har gjort investeringar i produkt- och marknadsutvecklingen vilket innebär att man ska bredda intäktsbasen genom att förnya teknologiplattformen, driva den internationella expansionen framåt samt att förstärka sälj- och kundprocesserna.
  • Omorganisering av försäljningsavdelningen och rekrytering av nya säljare

 

Branschen som bolaget opererar i anses vara lukrativ eftersom e- handel ökar stadigt. Allt fler människor väljer att betala över nätet och få sina varor hemskickade eftersom det är smidigt, tidssparande och man slipper förflytta sig. Trots att handel över internet har ökat kraftigt de senaste tio åren så ska man ha i åtanke att marknaden för e- handel är långt ifrån mogen. Eftersom allt fler och fler väljer att handla över nätet så växer även kundernas krav på säkrare betalningssätt. Dessutom bygger DIBS affärsmodell på att man tar betalt per transaktion vilket innebär att ju fler kunder som handlar regelbundet över internet  och ju fler företag som lanserar betalningstjänster över nätet, desto mer gynnar det DIBS.

 

Finansiella mål

Bolagets finansiella mål är att man ska ha en försäljningstillväxt på 20 procent per vilket jag ser som realistiskt, givet att de klarar av att få bukt med sina problem. Man har också en utdelningspolicy vilket innebär att man ska dela ut minst 60 procent av årets nettovinst.

 

Konkurrenter

När det gäller betalningslösningar så skulle jag vilja säga att Klarna och Paypal är två av de farligaste konkurrenterna men DIBS har god kundtillströmning och en redan ganska så stor del av marknaden i norden. Under 2010 beräkandes e- handeln till ungefär 215 miljarder SEK i norden och DIBS hanterade under samma år transaktioner till ett värde av 71 miljarder SEK, vilket innebär en marknadsandel på 33 %.

Många av konkurrenterna har blivit uppköpta och DIBS är en av få fristående aktörer.

 

DIBS har dessutom genomfört leveranser av betalningslösningar till större aktörer de senaste månaderna. Bland annat Scania, Pocketshop och bauhaus.  Detta anser jag vara positivt eftersom DIBS är i behov av lite större kunder där transaktionsvolymerna kan öka väsentligt.

 

https://www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1824715

https://www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1822663

https://www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1821839

 

Slutsats: Jag tror på denna aktien på lång sikt. De haft problem men genomför åtgärder för att för att tillväxten ska ta fart igen. Vad jag dock tvivlar på är att de här ätgärderna har haft någon effekt på resultatet redan under det andra kvartalet. För den som är mer riskbenägen kan ett köp innan kvartalsrapporten släpps(12 augusti), vara aktuellt. För den som är mer försiktig och vill invänta för att se om företagets omställningar har haft någon effekt på resultatet så rekommenderar jag att ni avvaktar och istället inväntar kvartalsrapporten.

Tänk på att detta är en långsiktig placering och det spelar mindre roll om de klarar eller inte klarar en resultatomvändning redan nu, utan det är i det långa perspektivet vi förväntar oss en omställning. De problemen företaget står inför ser jag som tillfälliga.

 

Det hade barit roligt om ni kunde ge mig lite feedback på min analys, så lämna gärna en kommentar!

 


Kommentarer
Postat av: marwin

Bra analys, du tar upp det viktigaste. Några punkter som jag gärna skulle vilja se som separata vore Ledningen, är ledningen kompetent och hederlig? Äger den mycket aktier? Konkurrensfördelar, det som Buffett kallar moats, vilka långsiktigt hållbara konkurrensfördelar har bolaget? Balansräkningen, har man stora räntebärande skulder, som kan slå mot resultat i en högräntemiljö? Slutligen är värderingen oerhört viktig. Varför är värderingen motiverad?



Några reflektioner på ovan nämnda punkter i nästa analys vore kanon. Du är noga med att betona att du är 19, men av egen nyfikenhet undrar jag vad du har för utbildningsbakgrund. Håller du på att läsa ekonomi på högskola exempelvis?



Slutligen tycker jag att det är märkligt att du valde bort Kabe, som är utmärkt på alla sätt, med undantag för att det är litet väl konjunkturkänsligt, men det finns många välskötta företag som är det, exempelvis Atlas Copco, Scania etc.



Mvh Marwin

2011-06-26 @ 21:35:49
Postat av: marwin

Bra analys, du tar upp det viktigaste. Några punkter som jag gärna skulle vilja se som separata vore Ledningen, är ledningen kompetent och hederlig? Äger den mycket aktier? Konkurrensfördelar, det som Buffett kallar moats, vilka långsiktigt hållbara konkurrensfördelar har bolaget? Balansräkningen, har man stora räntebärande skulder, som kan slå mot resultat i en högräntemiljö? Slutligen är värderingen oerhört viktig. Varför är värderingen motiverad?



Några reflektioner på ovan nämnda punkter i nästa analys vore kanon. Du är noga med att betona att du är 19, men av egen nyfikenhet undrar jag vad du har för utbildningsbakgrund. Håller du på att läsa ekonomi på högskola exempelvis?



Slutligen tycker jag att det är märkligt att du valde bort Kabe, som är utmärkt på alla sätt, med undantag för att det är litet väl konjunkturkänsligt, men det finns många välskötta företag som är det, exempelvis Atlas Copco, Scania etc.



Mvh Marwin

2011-06-26 @ 21:36:46
Postat av: Marwin

Bra analys, du tar upp det viktigaste. Några punkter som jag gärna skulle vilja se som separata vore Ledningen, är ledningen kompetent och hederlig? Äger den mycket aktier? Konkurrensfördelar, det som Buffett kallar moats, vilka långsiktigt hållbara konkurrensfördelar har bolaget? Balansräkningen, har man stora räntebärande skulder, som kan slå mot resultat i en högräntemiljö? Slutligen är värderingen oerhört viktig. Varför är värderingen motiverad?



Några reflektioner på ovan nämnda punkter i nästa analys vore kanon. Du är noga med att betona att du är 19, men av egen nyfikenhet undrar jag vad du har för utbildningsbakgrund. Håller du på att läsa ekonomi på högskola exempelvis?



Slutligen tycker jag att det är märkligt att du valde bort Kabe, som är utmärkt på alla sätt, med undantag för att det är litet väl konjunkturkänsligt, men det finns många välskötta företag som är det, exempelvis Atlas Copco, Scania etc.



Mvh Marwin

2011-06-26 @ 21:38:48
URL: http://www.google.se
Postat av: Marwin

Bra analys, du tar upp det viktigaste. Några punkter som jag gärna skulle vilja se som separata vore Ledningen, är ledningen kompetent och hederlig? Äger den mycket aktier? Konkurrensfördelar, det som Buffett kallar moats, vilka långsiktigt hållbara konkurrensfördelar har bolaget? Balansräkningen, har man stora räntebärande skulder, som kan slå mot resultat i en högräntemiljö? Slutligen är värderingen oerhört viktig. Varför är värderingen motiverad?

2011-06-26 @ 21:39:59
Postat av: Marwin

Ledningen, är ledningen kompetent och hederlig? Äger den mycket aktier? Konkurrensfördelar, det som Buffett kallar moats, vilka långsiktigt hållbara konkurrensfördelar har bolaget? B Slutligen är värderingen oerhört viktig. Varför är värderingen motiverad?



Några punkter att eventuellt ta med.



Mvh Marwin

2011-06-26 @ 21:46:52
Postat av: Marwin

Bra analys, du tar upp det viktigaste. Några punkter som jag gärna skulle vilja se som separata vore Ledningen, är ledningen kompetent och hederlig? Äger den mycket aktier? Konkurrensfördelar, det som Buffett kallar moats, vilka långsiktigt hållbara konkurrensfördelar har bolaget? Balansräkningen, har man stora räntebärande skulder, som kan slå mot resultat i en högräntemiljö? Slutligen är värderingen oerhört viktig. Varför är värderingen motiverad?



Några reflektioner på ovan nämnda punkter i nästa analys vore kanon. Du är noga med att betona att du är 19, men av egen nyfikenhet undrar jag vad du har för utbildningsbakgrund. Håller du på att läsa ekonomi på högskola exempelvis?



Slutligen tycker jag att det är märkligt att du valde bort Kabe, som är utmärkt på alla sätt, med undantag för att det är litet väl konjunkturkänsligt, men det finns många välskötta företag som är det, exempelvis Atlas Copco, Scania etc.



Mvh Marwin

2011-06-26 @ 21:47:59
URL: http://www.google.se
Postat av: Marwin

Ledsen för spam.

2011-06-26 @ 23:09:44
Postat av: Aktievalpen

Mycket bra att du påpekade det där med ledningen. Min analys blev lite av ett hafsverk och jag glömde helt enkelt bort att skriva om ledningen(har dock kollat upp det). Självklart ska jag ta med detta i mina framtida analyser. Kabe är inte bortvald. jag bestämde mig helt enkelt att analysera DIBS först. det är möjligt att jag gör en analys på den senare.

Jag har precis tagit studenten. jag gick naturvetenskaplig linje och har sökt civilekonom nu till hösten.

2011-06-27 @ 07:16:01
URL: http://aktievalpen.blogg.se/
Postat av: Smsa Låna

Kul sida! Hur länge har du haft din sida?

2012-01-13 @ 00:00:31
URL: http://smsalåna.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0