Intrum Justitia Q2 rapport

Ursäkta mig för min frånvaro den senaste tiden. Jag har egentligen ingen bättre ursäkt än anledningen att jag inte haft någonting att skriva om. Jag tänkte bara ta en kvick uppdatering av Intrums senaste delårsrapport för att se hur utvecklingen har gått.

Först ska jag beskriva Intrum Justitias verksamhet lite kort så att ni kan få en överblick på det hela. Intrum Justitia är ett kredithanteringsföretag och bedriver verksamhet i stora delar av Europa. Inkassoverksamheten är själva basverksamheten i företaget men man erbjuder även finansiella tjänster för företag. Tanken är att man ska skapa förutsättningar för ökad försäljning, bättre lönsamhet, förbättrat kassaflöde samt en minskad finansiell risk för sina kunder.

Omsättningen för det andra vartalet landade på 977,5 MSEK, vilket innebär en tillväxt på 10,1 procent(922,5 MSEK).

Rörelseresultatet uppgick till 210,6 MSEK. En ökning på 22,2 procent(180,6 MSEK).

som sagt så avstannde tillväxten vid 2010 efter att under tidigare år haft en fin tillväxtresa. Första kvartalet visade inga förbättringar och aktien har därmed straffats. Mitt innehav har länge legat på -15 %. Nedgången av denna tillväxt beror bland annat på att man har gjort en stor omstrukturering i organisationen och miskat antalet regioner från 7 till 3 för att man snabbare ska kunna lansera nya tjänster till kunderna.

omsättningstillväxten borde vara ett tecken på att omstruktureringarna har gett resultat. Förutsättningarna bådar också gott för branschen eftersom endast 10 % av alla företag i Europa anlitar tjänster hos ett inkassoföretag och därmed finns det en stor tillväxtmöjlighet.




Kommentarer
Postat av: Hundis

kom igen grabben, du får ta och skriva lite mer!

Vi kan ju inte bara sitta o trasha Davids blogg!

2011-07-31 @ 14:12:07
Postat av: Spartacus

Intressant blogg. Jag lade in en länk från min blogg hit. Om du tycker min blogg är av intresse för du gärna länka tillbaka.

2011-07-31 @ 21:01:58
URL: http://www.spartacusinvest.blogspot.com
Postat av: Classier Corn

Intressant läsning!

2011-08-16 @ 21:55:15
URL: http://www.classiercorn.com
Postat av: Carolina Svensson

Hej!

Jag skriver för lokaltidningen i Lund och vi har en artikelserie om bloggar och folket bakom och hittade din blogg som är intressant! Om du har tid och lust får du gärna höra av dig så kanske vi kan ses för en intervju?

Vänliga hälsningar

2011-08-31 @ 09:52:40
Postat av: Marcus

Gillar din blogg. Fortsätt skriva. Kan säkert lära mig en del ifrån dig då jag själv är ny på det här :)

2011-10-05 @ 00:53:12
Postat av: college essay

It's very good that people write about this. Such information can be very useful.

2011-12-28 @ 16:03:33
URL: http://customcollegeessays.com/index.php
Postat av: ralph lauren pas cher

n'avait rien vu. Elle ne se doutait pas dé la violence des sensations qui

2012-11-15 @ 06:43:23
URL: http://www.ralphlaurenpascher.fr/
Postat av: casque beats by dre

Je suis venu pour voir que chaque fois qu'il ya un sentiment différent, attire toujours de nombreux touristes, je pense, ses pensées, mon inspiration!

2012-11-19 @ 03:58:57
URL: http://www.casquebydrebeats.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0