Analysproblem!

Har försökt leta igenom lite andra köpvärda bolag. Är dock inte säker på vilka som kan bli köpkandidater. Ju mer jag läser om fundamental aktieanalys, desto mer börjar jag förstå vikten av att göra kassaflödesanalyser i de bolag som man analyserar. Jag har dock lite problem med det. Om man ska försöka räkna ut ett ungefärligt värde på företaget och dess framtida vinster så är det är det mycket mer än bara beräkningarna man ska ta hänsyn till. Det är minst lika viktigt att hitta de faktorer i företagen som genrerar och kommer att fortsätta generera högre vinster i framtiden. Dessa faktorer kan vara starka varumärken, kompetent företagsledning eller andra konkurrensfördelar. Problemet för mig är alltså att få en uppfattning om dessa faktorer och väga samman detta till en slutsats eftersom det kan vara svårt att få ett grep om exempelvis företagets produkter osv. Just därför är det väldigt viktigt för mig att försöka förstå vad det är företagen sysslar med för att jag ska kunna göra en helhetbedömning.

Ett annat problem är just sjäva uträkningen. Att räkna fram ett företags värde genom att diskontera vinster. Eftersom jag ej är utbildad inom ekonomi så är jag inte direkt van att räkna fram dessa värden och jag känner att jag förlorar kontrollen över siffrorna och därmed ökar ju risken för att jag har räknat fel. En annan sak jag har lagt märke till när jag läst lite om olika aktieutbildningar och bloggar på nätet, är att ingen säger exakt hur man går till väga "step by step". Jag känner att förklaringarna slinker iväg och blir lite mer flummiga och när det blir dags för mig att diskontera eller vad det än är jag ska göra, så vet jag inte exkat hur det ska gå till.
Kanske kommer jag att lära mig detta bättre i framtiden när jag har blivit lite mer erfaren inom aktievärderingar. Man kanske ska ringa Warren Buffet och be om en privatlektion. Undrar om han har tid?

Tills dess att jag lär mig diskontering och kasssaflödesanalys ordentligt så får jag nöja mig med att kolla upp företagens egna kassaflödesanalyser för att se hur väl stadda de är i kassan och om det har gjorts mycket investeringar och på så sätt se om det påverkat kassaflödet negativt.

.

Help me Warren- you're my only hope!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0